Vuonna 2020 kansalliskirjailija Väinö Linnan syntymästä on kulunut 100 vuotta. Kansan rakastaman Linnan tuotannon merkitys suomalaisessa kirjallisuudessa ja yhteiskunnassa hakee vertaistaan, ja hänen teostensa valtava suosio on jatkunut nykypäivään. Vaikka Tuntemattomassa sotilaassa ja Täällä Pohjantähden alla -trilogiassa kuvataan suuria historiallisia tapahtumia, Linnan romaanit ovat samalla myös kertomuksia tavallisista kansanihmisistä.

Pentinkulman päivät järjestetään heinä- ja elokuun taitteessa 2020 Linnan syntymäpitäjässä Urjalassa kirjailijan 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Se on suuren lukevan ja taiteesta ja kulttuurista nauttivan yleisön yhteinen juhla. Urjalan maisema on Linnan maisema ja  samalla myös kansallinen maisema. Linnan teosten henkilöiden juuret ovat Urjalassa.

Pentinkulman päivien kirjallisuusfestivaalien teemana vuonna 2020 on Elävä Linna. Kirjallisuusviikolla kysytään, miten Linnan teokset ovat uudistuneet ihmisten mielissä. Mitä teosten maailmoista on kasvanut ja kasvaa? Millaiset asiat ovat nousseet ja nousevat esiin tänään?

Linna osallistui laajasti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toimi aikansa vaikuttajana. Linnan romaanit ovat edelleen mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa. Pentinkulman päivillä 2020 keskustelu jatkuu tuoreen Elävä linna -esseekokoelman pohjalta, ja mukana ajatuksia vaihtamassa ovat antologiaan kirjoittaneet tutkijat ja taiteilijat.

Pentinkulmalle dramatisoidaan Toinen tuntematon -teoksen (Wsoy 2017) pohjalta Turun kaupunginteatterin kanssa esitys, jossa Tuntematon sotilas -romaanin naiset puhuvat. Esityksen dramatisoi ja ohjaa Toinen tuntematon -antologian pohjalta näytelmäkirjailija Satu Rasila. Näytelmän tuottavat yhteistyössä Turun kaupunginteatteri, Väinö Linnan seura ja Pentinkulman päivät.

Toinen ensiesityksensä saava näytelmä on Pentinkulman päiville vuonna 2020 valmistettava ja siellä ensi-esityksensä saava Nuoret sotilaat -monologiesitys on uusi, itsenäinen, nuoria sotilaita ja heidän tuntemuksiaan rintamalla käsittelevä teksti, jonka kirjoittaa kiitetty kirjailija ja näytelmäkirjailija Anneli Kanto. Alkuperäinen idea teokseen on saanut innoituksensa Väinä Linnan teoksista, mutta teoksena Nuoret sotilaat on aivan uusi ja itsenäinen.

Väinö Linnan romaaneista on tehty useita suuren suosion ja valtavat katsojamäärät saavuttaneita elokuvia. Kaikkia kolmea Tuntematon sotilas -elokuvateosta voi luonnehtia koko kansan elokuviksi, ensimmäisiä filmatisointeja myös klassikoiksi. Pentinkulman päivillä 2020 keskustellaan filmatisoinneista ja Linnan maailmasta. Vieraaksi päiville saapuu muun muassa uusimman Tuntemattoman sotilaan Antero Rokka, näyttelijä Eero Aho. Elokuvien lisäksi Linnan teoksista on tehty useita näytelmäsovituksia, joita on esitetty näyttämöillä ympäri Suomen. Juhlavuoden keskustelussa pohditaan Linnan kuvallisuutta ja sitä, mikä tarinoista tekee niin hyviä myös teatterin lavalle sovitettuina.

Juhlavuoden aikana Väinö Linnan seura ja Pentinkulman päivät keräävät ihmisiltä Väinö Linnaan liittyviä muistoja. Tarinoita ja anekdootteja kerätään muun muassa Väinö Linnan reitillä Urjalassa ja lehti-ilmoituksin alueilla, joilla kirjailija on asunut ja vaikuttanut. Juhlavuonna julkaistaan myös Linnaan liittyvää kiinnostavaa kauno- ja tietokirjallisuutta, jota Pentinkulman päivillä tullaan käsittelemään. Esille pääsevät myös Linnan teosten kääntäjät ja heidän kokemuksensa siitä, miten Linna on otettu vastaan maailmalla.

Pentinkulman päivät -kirjallisuusfestivaali järjestetään vuosittain Pirkanmaan Urjalassa. Vuonna 2020 on vuorossa 42. kerta, ja ajankohta on 26.7. – 2.8.2020. Tapahtuma on juurevasti kiinni Väinö Linnan lapsuuden ja nuoruuden maisemassa sekä hänen tuotannossaan. Väinö Linnan 100-vuotisjuhlavuotta rakennetaan yhteistyössä Urjalan kunnan, Väinö Linnan seuran, Pirkkalaiskirjailijoiden, koulujen, kirjastojen ja Tampereen kaupungin sekä WSOY:n kanssa.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Niina Repo